Prasa o kolejce



Remonty na kolejce wąskotorowej


     Nowe dachy na budynkach na stacji Średzkiej Kolei Powiatowej oraz nowy dach wiaty na peronie to tylko część zeszłorocznych inwestycji na kolejce. W ubiegłym roku na prace remontowe na średzkiej kolejce wąskotorowej udało się pozyskać z Urzędu Marszałkowskiego 60tys. zł, poza remontem dachów, jak powiedział gazecie Ryszard Pawlak, zakupione też zostały podrozjezdnice , środki chemiczne do niszczenia chwastów oraz pogłębiono mechanicznie rowy na odcinku około 600 metró za trasą katowicką.

Poza tym dzięki dotacji z Urzędu Marszałkowskiego w ubiegłym roku na stacji kolejki wąskotorowej naprawione zostały przeciekające dachy na kilku budynkach - w tym na parowozowni i budynku tak zwanym biurowym. W czasie tych prac zrobiono też konieczne obróbki blacharskie.
     Przy tej okazji wymieniono przeciekający od dawna dach wiaty peronowej, na nowe poszycie z blachy trapezowej.Przy okazji tej inwestycji z obu stron został zrobiony odpływ, tak by w razie deszczu nie było problemów z odprowadzaniem wody. W planach na ten rok , ale już we własnym zakresie, jest uzupełnienie betonowych ubytków i pomalowanie wiaty.

     W ostatnich latach, dzięki środkom zewnętrznym, udało się doprowadzić do przyzwoitego stanu budynki na stacji kolejki. Teraz jednak przyszedł czas na tabor i torowisko. A to oznacza, że potrzeba będzie znacznie więcej pieniędzy. Do wymiany są m.in. podkłady na całej linii kolejki wąskotorowej ze Środy do Zaniemyśla.

Jedną z najpilniejszych spraw w tej chwili jest naprawa silnika spalinowego lokomotywy Lyd1, która służ pracownikom do wykonywania prac na stacji. Poza tym trzeba zając się wymianą elektryki w wagonach. Od lat jedną z najpilniejszych spraw jest wymiana szyn na trasie wąskotorówki do Zaniemyśla.
      Ile jednak uda się zrobić będzie wiadomo dopiero po otrzymaniu informacji, na jakie pieniądze z budżetu województwa kolejka liczyć może w tym roku.

Jest jeszcze jedna rzecz, którą nie tylko warto, ale i trzeba zrobić . Chodzi o połączenie budynków biurowych Średzkiej Kolei Wąskotorowej do cieplika. A to nie musiałby być aż tak duże koszty, gdyby zrobić to wspólnie z klubem motocyklistów "Etyliniarze", którzy wynajmują od powiatu pomieszczenia na stacji kolejki i w planach mają podłączenie budynku.

"Gazeta Średzka" nr 3/861, 19-01-2012







English version. Click here. Deutsch version. Klicken Sie hier.