Specyfikacja techniczna lokomotywy spalinowej Lyd1




Historia i opis lokomotywy spalinowej Lyd1



     Pod koniec lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku zaprzestano w Polsce budowy parowozów wąskotorowych, a jedynymi produkowanymi wąskotorowymi lokomotywami spalinowymi były lokomotywy Wls40.


Lyd1-210 na stacji w Środzie.
Brak odpowiednio silnych jednostek na nadal popularne szlaki wąskotorowe spowodował, że Fablok z Chrzanowa mający dobre doświadczenie przy budowie normalnotorowych lokomotyw Ls75 i Ls150, podjął się zaprojektowania lokomotyw wąskotorowych średniej mocy. W ten sposób powstał projekt lokomotywy Wls150.

     Przy planowaniu nie tylko wykorzystano doświadczenie zdobyte przy budowie i projektowaniu lokomotyw normalnotorowych, lecz także dużą część ich elementów. Uzyskano bowiem pewną kompatybilność podzespołów, co z kolei wpłynęło na niższe koszty produkcji. Początkowo zakładano budowę 2 typów lokomotyw, trzyosiowej Wls150C na tor 750 mm, oraz dwuosiowej Wls150B na tor 900 mm czyli Ls150 przebudowanej na tor wąskotorowy. Z planów tych zrezygnowano i ostatecznie powstała tylko trzyosiowa lokomotywa Wls150.

W latach 1960-69 Fablok zbudował w sumie 144 lokomotywy typu Wls150 na tor 750, 785, 1000 mm.

Widok na przedział silnikowy.
Pierwsze lokomotywy dla PKP zostały dostarczone w roku 1966 i były to lokomotywy na tor 785 mm oznaczone nową serią Lyd1.
    Pod koniec lat 60-tych chrzanowska fabryka skupiła się całkowicie na produkcji normalnotorowych lokomotyw średniej i dużej mocy, przekazując budowę lokomotyw Wls150 dla zakładów ZASTAL Zielona Góra.

    Przy okazji ZASTAL zmodernizował nieco projekt, przez zastosowanie mocniejszego silnika Wola-Henschel 14H6 o mocy 180 KM, zmieniono także kilka innych części głównie ułatwiających pracę maszynisty. W ten sposób powstał nowy typ lokomotywy oznaczonej jako Wls180 lub 803D. W sumie w latach 1968-72 Zastal zbudował 47 sztuk lokomotyw typu 803D.



Dane techniczne:

  • Typ : Lyd1
  • Producent : Fablok Chrzanów (1966-68)/ ZASTAL Zielona Góra (1968-72)
  • Silnik:
    • Wls150: Wola 5DSR150
    • Wls180: Wola-Henschel 14H6
  • Oznaczenie fabryczne :
    • Wls150: (Lyd1-201 do 227 oraz Lyd1-305 do 310)
    • Wls180/803D: (Lyd1-251 do 256)
  • Układ osi : 0-3-0, C
  • Nacisk osi na szynę : 6 t
  • Średnica kół : 850 mm
  • Masa lokomotywy próżnej : 17.2 t (17,6)
  • Masa lokomotywy w stanie służbowym : 18 t
  • Długość : Według różnych źródeł od 5470 do 5898 mm
  • Szerokość : od 1900 do 2070 mm
  • Wysokość : 3050 mm
  • Rozstaw osi : 1000 mm
  • Najmniejszy promień łuku toru : 35 m
  • Ilość biegów : 4
  • Maksymalne prędkości na poszczególnych biegach :
    • Lyd1 201-227 oraz 305-310 kolejno: 7.00; 11.60; 19.00; 31.40 km/h.
    • Lyd1 251-256 kolejno: 9.00; 14.66; 24.53; 40.00 km/h
  • Największy ciężar doczepny: 431-508 ton
  • Pojemność zbiornika paliwa : 250 l
  • Rozruch : elektryczny
  • Typ przekładni : mechaniczna
  • Szerokość toru : 750, 785, 900 (prototyp),1000 mm
Kliknij aby powiększyć rysunek.
Rysunek techniczny lokomotywy Lyd1







English version. Click here. Deutsch version. Klicken Sie hier.