Opis konstrukcji lokomotyw Lyd1

Pod koniec lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku zaprzestano w Polsce budowy parowozów wąskotorowych, a jedynymi produkowanymi wąskotorowymi lokomotywami spalinowymi były lokomotywy Wls40.

Brak odpowiednio silnych jednostek na nadal popularne szlaki wąskotorowe spowodował, że Fablok z Chrzanowa mający dobre doświadczenie przy budowie normalnotorowych lokomotyw Ls75 i Ls150, podjął się zaprojektowania lokomotyw wąskotorowych średniej mocy. W ten sposób powstał projekt lokomotywy Wls150.

Przy planowaniu nie tylko wykorzystano doświadczenie zdobyte przy budowie i projektowaniu lokomotyw normalnotorowych, lecz także dużą część ich elementów. Uzyskano bowiem pewną kompatybilność podzespołów, co z kolei wpłynęło na niższe koszty produkcji. Początkowo zakładano budowę 2 typów lokomotyw, trzyosiowej Wls150C na tor 750 mm, oraz dwuosiowej Wls150B na tor 900 mm czyli Ls150 przebudowanej na tor wąskotorowy. Z planów tych zrezygnowano i ostatecznie powstała tylko trzyosiowa lokomotywa Wls150.

W latach 1960-69 Fablok zbudował w sumie 144 lokomotywy typu Wls150 na tor 750, 785, 900 mm. Pierwsze lokomotywy dla PKP zostały dostarczone w roku 1966 i były to lokomotywy na tor 785 mm oznaczone nową serią Lyd1.

Przy okazji ZASTAL zmodernizował nieco projekt, przez zastosowanie mocniejszego silnika Wola-Henschel 14H6 o mocy 180 KM, zmieniono także kilka innych części głównie ułatwiających pracę maszynisty. W ten sposób powstał nowy typ lokomotywy oznaczonej jako Wls180 lub 803D. W sumie w latach 1968-72 Zastal zbudował 47 sztuk lokomotyw typu 803D.

Dane techniczne

Szczegóły techniczne lokomotywy Lyd1
Rysunek techniczny
Producent Fablok Chrzanów
ZASTAL Zielona Góra
Lata budowy 1960-1969
1969-1972
Silnik Wls150 - Wola 5DSR150
Wls180 - Wola-Henschel 14H6
Oznaczenie fabryczne Wls150: (Lyd1-201 do 227 oraz Lyd1-305 do 310)
Wls180/803D: (Lyd1-251 do 256)
Układ osi 0-3-0, C
Nacisk osi na szynę 6 ton
Średnica kół 850 mm
Masa próżna 17,2 tony
17,6 tony
Masa służbowa 18 ton
Długość 5470 - 5898 mm
Szerokość 1900 - 2070 mm
Wysokość 3050 mm
Rozstaw osi 1000 mm
Min. promień łuku 35 m
Ilość biegów 4
Maksymalne prędkości na poszczególnych biegach Lyd1 201-227 oraz 305-310 kolejno: 7.00; 11.60; 19.00; 31.40 km/h.

Lyd1 251-256 kolejno: 9.00; 14.66; 24.53; 40.00 km/h
Największy ciężar doczepny 431-508 ton
Pojemność zbiornika paliwa 250 litrów
Rozruch elektryczny
Typ przekładni mechaniczna
Szerokość toru 750, 785, 900 mm
TRASA KOLEJOWA

Średzka Kolej Powiatowa to wspaniałe miejsce na spędzenie wolnego czasu w otoczeniu wąskotorowych zabytków techniki kolejowej. To również niesamowita możliwość przeniesienia się w czasy epoki pary, w których parowozy odgrywały główną rolę.

Dane adresowe
Środa Wielkopolska
ul. Niedziałkowskiego 25
+48 698-013-292