Opis konstrukcji parowozu Px48




Historia i opis parowozu Px48



        Historia tak zasłużonego parowozu jakim jest Px48 zaczyna się w roku 1943, kiedy to w Krakowie inż. Sielecki - pracownik chrzanowskiego Fabloku - odnalazł dokumentacje i rysunki techniczne parowozu Wp29 "Wilno" (Px29).

Px48-1756 na stacji w Środzie
Parowozy typu Wp29 zostały wyprodukowane w 1929 roku na zlecenie Ministerstwa Komunikacji przez Warszawską Spółkę Akcyjną Budowy Parowozów w Warszawie.

Dzięki zastosowaniu przegrzewacza o powierzchni 12,8 m2, oraz sklepienia w palenisku miał większą moc i siłę pociągową oraz był ekonomiczny w zużyciu węgla. Mógł prowadzić pociągi o masie 300t z prędkością 25 km/h! po torze poziomym i 10km/h na wzniesieniu 0,5%. Aby umożliwić przechodzenie przez łuki o promieniu 35 metrów IV oś wiązana miała przesuwność 15 mm, a oś II zwężone o 3 mm obrzeża kół.


Tender parowozu Px48-1920
       Parowóz wyposażony był w stawidło Heusingera, suwaki okrągłe, cylindry z wyrównywaczami ciśnień, prasę smarną Friedmanna (do smarowania cylindrów i suwaka), ręczny hamulec przerzutowy oraz powietrzny Westinghouse'a. Parowozy były wyposażone w oddzielny tender, dzięki któremu zapas węgla i wody wystarczał przy pełnym obciążeniu na trasę długości ok 65 km, a obsługa miała łatwy dostęp do części mechanizmów parowozu. Sygnalizowane początkowo wykolejenia tendra przy jeździe tyłem i samego parowozu na łukach, zostało później wyjaśnione złym układem torowiska.

Według planów i dokumentacji parowozu Wp29 opracowano konstrukcję parowozu typu Px48 (oraz Px49 - exportowa wersja Px48 z trzyosiowym tendrem).
    Produkcja parowozów Px48 trwała od 1949 do 1955r. w Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie. Na początku lat pięćdziesiątych, 17 parowozów tej serii zostało przebudowanych na tor o prześwicie 1000mm w ZNTK Nowy Sącz.


Dla PKP Fablok wyprodukował 100 lokomotyw typu Px48, natomiast wersja eksportowa oznaczona została jako Px49.

W sumie na eksport wyprodukowano 22 egzemplarze:

* do Rumuni (typ "Duna") 10 sztuk w 1949r.
* do Jugosławii (typ "Sawa") 12 sztuk w 1950r - zamówienie nie zostało zrealizowane, natomiast parowozy trafiły na PKP.



Historia powstania średzkich parowozów:

Parowóz Px48-1756


Rok produkcji 1951
Numer fabryczny 2253
Numer kotła 814
Oddany do służby 30.04.1952
Rozpoczęcie pracy w Środzie 11.05.1981
Założenie skrzyni ogniowej 1991

Stan obecny: nieczynny, od 01.06.14r. oczekuje naprawy głównej.


Parowóz Px48-1920


Rok produkcji 1955
Numer fabryczny 4509
Numer kotła 0117
Oddany do służby 22.10.1955
Rozpoczęcie pracy w Środzie 01.08.1977
Założenie skrzyni ogniowej 1997

Stan obecny: nieczynny, oczekuje naprawy głównej.



Dane techniczne:


  • Producent: Fablok Chrzanów
  • Lata budowy: 1948-1955
  • Układ osi : 0-4-0 (OOOO)
  • Moc : 134 kW = 180 KM
  • Szerokość toru : 750, 785, 1000 mm
  • Średnica cylindrów : 320 mm
  • Skok tłoka : 360 mm
  • Średnica kół napędnych : 750 mm
  • Rozstaw osi sztywnych : 1900 mm
  • Całkowity rozstaw osi : 2900 mm
  • Ciśnienie w kotle : 13 atmosfer (1,3 MPa)
  • Powierzchnia rusztu : 1.47 m2
  • Powierzchnia ogrzewalna kotła : 40 m2
  • Powierzchnia ogrzewalna przegrzewacza : 13.4 m2
  • Całkowita powierzchnia ogrzewalna : 53.8 m2
  • Masa w stanie próżnym : 20 t
  • Masa służbowa : 22 t
  • Masa przyczepna : 22 t
  • Nacisk osi : 5.5 t
  • Długość całkowita : 6.998 m
  • Wysokość całkowita : 3.06 m
  • Szerokość całkowita : 2.24 m
  • Najmniejszy promień łuku toru : 35 m
  • Prędkość maksymalna : 35 km/h
Kliknij, aby powiększyć rysunek techniczny.
Rysunek techniczny parowozu Px48
wraz z tendrem Ptx48

Dane tendra

  • Liczba osi : 4
  • Średnica kół : 600 mm
  • Rozstaw osi : 2350 mm
  • Pojemność skrzyni wodnej : 6 m3
  • Pojemność skrzyni węglowej : 4 t
  • Masa w stanie próżnym : 8 t
  • Masa służbowa : 18 t





English version. Click here. Deutsch version. Klicken Sie hier.