• Strona główna
  • Rozkład jazdy
  • Cennik
  • Oferta
  • Historia
  • Galeria
    • Zdjęcia
    • Filmy
    • Trasa kolejowa
    • Nagrania dzwiękowe
  • Tabor
  • Kontakt
  • PL
    • DE
    • EN

Stacja Annopole

Mały przystanek osobowy

Schemat stacyjny

Kilka słów o stacji w Annopolu

Stacja Annopole to mały klimatyczny przystanek położony pomiędzy Słupią Wielką, a Płaczkami. Jest to najmłodsza stacja na trasie - nie wliczając przystanku Środa Kipa - powstałego w latach 90-tych. Gdy w 1910 roku otwarto linię do Zaniemyśla stacja Annopole nie istniała. Przystanek w Annopolu postawiono ponad 40 lat później.

Jak już wspomniano w dziale historia, W ramach unifikacji kolei wąskotorowych wcielonych w struktury PKP na terytorium Polski, w 1952 roku rozpoczęto przebudowę torowiska z rozstawu 1000 mm na 750 mm na całej trasie kolejki z Zaniemyśla do Kobylegopola. Całość zakończono w 1954 roku bez przerwy w ruchu. To właśnie wówczas powstała stacja Annopole zważając na prośby okolicznych mieszkańców, którzy chcieli mieć bezpośrednie połączenie z większymi ośrodkami takimi jak Środa, Zaniemyśl czy też Poznań. Od początku swojego istnienia był to przystanek wyłącznie osobowy. Do 1973 kilkanaście metrów za stacją w stronę Płaczek znajdowało się odgałęzienie do Brodowa i Czarnotek, powstałe w ramach robót publicznych w latach międzywojennych.

Annopole to mała miejscowość, która w XIX w. była wsią folwarczną, a jej pruska nazwa brzmiała Annopole Vorwerk, z kolei w latach 1939-1945 nazwana Anna Kolonie.

Przystanek w Annopolu położony jest na dość ostrym łuku, taki profil umożliwiał wyprowadzenie odgałęzienia do Brodowa i Czarnotek. Ze względu na różnicę wysokości położenia torowiska względem pozostałego gruntu teren stacyjny został podwyższony. Przez wiele ostatnich lat stacja posiadała przynajmniej trzy różne typy budek stacyjnych, jednak każda uległa zniszczeniu podczas silnych wichur. Ostatnia wiosną 2008 roku. Do 2014 roku peron stanowiła konstrukcja ziemna z betonową krawędzią z krawężników. Co ciekawe oprócz oświetlenia przejazdu dodatkowa latarnia oświetlała również teren przystanku.







W czerwcu 2016 roku wolontariusze z Towarzystwa Przyjaciół Kolejki Średzkiej Bana wraz z nieocenioną pomocą lokalnego browaru rzemieślniczego Gzub wykonali modernizację stacji. Uporządkowano teren, przekopując go i odchwaszczając. Przestrzeń peronową wyłożono kostką brukową. Na zmodernizowanej stacji znalazło się miejsce na mini kawiarenkę, w której browarnicy planują sprzedawać swoje specjały.

Również przejazd kolejowy doczekał się gruntownego remontu, decydujący wpływ na naprawę miało zapewne poważne uszkodzenie go przez ciężarówkę w 2015 roku, uniemożliwiające przejazd w stronę Zaniemyśla.







  • Stacja Słupia Wielka (1,25 km)
  • Powrót do trasy
  • Stacja Płaczki (1,52 km)

Średzka Kolej Powiatowa to wspaniałe miejsce na spędzenie wolnego czasu w otoczeniu wąskotorowych zabytków techniki kolejowej. To również niesamowita możliwość przeniesienia się w czasy epoki pary, w których parowozy odgrywały główną rolę.

Dane adresowe
Środa Wielkopolska
ul. Niedziałkowskiego 25
+48 698-013-292
© Copyright 2007 - 2020 by Adam Kunz, All Rights Reserved.